AddThis Social Bookmark Button

Shopping basket

Your Cart is currently empty.
FIA - Cultural Psychology

Cultural Historical Psychology

The generative potential of the cultural historical perspective, founded by Lev S. Vygotsky, for the sciences of human development, had a late spread in Western countries, starting in the seventies of the Twentieth Century. This late start was also burdened by a lack of knowledge of this school's original authors, because their writings were frequently published in compilations or textbooks that were not always an accurate transcription of the original texts.

From its very beginnings, Fundación Infancia y Aprendizaje (as Aprendizaje group) took on a task of updating this perspective, both through the translation and publication of its foundational authors, as well as through the promotion of meetings and conferences of researchers embracing it, then and now. The editing and publishing of the original works was thus complemented with creation and collaboration through academic journals, societies and scientific conferences, and specific advanced courses.

 

Publication of works in cultural historical perspective

 

Classic authors 1978. Luria, A. R. & Yudovich, F. Ia. Lenguaje y desarrollo intelectual en el niño. Madrid: PRESA-Aprendizaje. [Children's language and intellectual development]

1978. Mújina, V. Psicología de la edad preescolar. Madrid: PRESA-Aprendizaje. [Psychology of the preschool years]

1979. Galperin, P. Ia. Introduccción a la psicología. Madrid: PRESA-Aprendizaje. [Introduction to psychology]

1980. Elkonin, D. B. Psicología del juego. Madrid: PRESA-Aprendizaje. [Psychology of play]

1980. Luria, A. R. Conciencia y lenguaje. Madrid: PRESA-Aprendizaje. [Consciousness and language]

1991. Vygotski, L. S. [Álvarez, A. & del Río, P., Eds. Trad. cast.]. Obras escogidas de L. S. Vygotski. Vol. I. Problemas teóricos y metodológicos de la Psicología. Madrid: Visor Distribuciones (colección Aprendizaje). [Selected works of L. S. Vygotsky. Vol. I. Theoretical and methodological problems in psychology]

1993. Vygotski, L. S. [Álvarez, A. & del Río, P., Eds. Trad. cast.] . Obras escogidas de L. S. Vygotski. Vol. II. Problemas de Psicología General. Madrid: Visor Distribuciones (colección Aprendizaje). [Selected works of L. S. Vygotsky. Vol. II. Problems in general psychology]

1995. Vygotski, L. S. [Álvarez, A. & del Río, P., Eds. Trad. cast.]. Obras escogidas de L. S. Vygotski. Vol. III. Problemas del desarrollo de la psique. 382 pp. Madrid: Visor Distribuciones (colección Aprendizaje). [Selected works of L. S. Vygotsky. Vol. III. Problems in the development of the psyche]

2007. Vygotski, L. S. [Álvarez, A. & del Río, P., Eds.]. El instrumento y el signo en el desarrollo del niño. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje. [Tool and sign in child development]

2007. Vygotski, L. S. [Álvarez, A. & del Río, P., Eds.]. La Tragedia de Hamlet / Psicología del Arte. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje. [The tragedy of Hamlet / Psychology of art]

2007. Vygotski, L. S. [del Río, P. & Álvarez, A. Eds.] (2007). Escritos sobre arte y educación creativa de L. S. Vygotski. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje. [L. S. Vygotsky's writings on art and creative education]

 

Contemporary authors

1984. Álvarez, A. & del Río, P. (Eds). El momento de Vygotski: el porqué de un homenaje. Número especial de Infancia y Aprendizaje, 27-28, 1-6.

1990. del Río, P. & Álvarez, A. (Eds.). La psicología histórico-cultural en lengua española (Educación y ZDP). Número monográfico de Infancia y Aprendizaje , 51-52.

1991. del Río, P. & Álvarez, A. (Eds.). La psicología histórico-cultural en lengua española (Lenguaje y Desarrollo). Número monográfico de Infancia y Aprendizaje, 53.

1994. Álvarez, A. & del Río, P. (Eds. Vol.). Explorations in Socio-Cultural Studies. Vol. 4: Education as a cultural construction. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

1994. Mercer, N. & Coll, C. (Eds. Vol.). Explorations in Socio-Cultural Studies. Vol. 3. Teaching, learning and interaction. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

1994. Wertsch, J. V. & Ramírez, J. D. (Eds. Vol.). Explorations in Socio-Cultural Studies. Vol. 2. Literacy and other forms of mediated action. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje

1994. Rosa, A. & Valsiner, J. (Eds. Vol.). Explorations in Socio-Cultural Studies. Vol. 1. Historical and theoretical discourse. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

1996. Páez, D. & Blanco, A. (Eds.). La teoría sociocultural y la psicología social actual. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

1997. Álvarez, A. (Ed.). Hacia un currículum cultural. La vigencia de Vygotski en la educación. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

1997. Wertsch, J. V., del Río, P. & Álvarez, A. (Eds.). La mente sociocultural. Aproximaciones teóricas y aplicadas. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje. [Sociocultural Studies of Mind]

2007. del Río, M. (Ed.). Teoría histórico-cultural y educación en Estados Unidos / Cultural historical theory and education in the United States. Special issue, bilingual edition, in Cultura y Educación, 19(4).

 

Redes de investigación

1987- 2003. Creation of the Society for Sociocultural Studies (SSCS), which held three international conferences (Madrid, 1992, Ginebra, 1996 and Campinas, 2000), before its 2003 merger with the International Society for Cultural Research and Activity Theory (ISCRAT) creating a new society, the International Society for Cultural And Activity Research (ISCAR).

1993. Research on cultural context of development and design of intervention policies. Workshop organized by CIDE- Ministerio de Educación y Ciencia [Center for Educational Research and Documentation, Spanish Ministry of Education and Science], Dirección General de Protección Jurídica del Menor-Ministerio de Asuntos Sociales [General Office for Minors' Legal Protection-Spanish Ministry of Social Affairs] and Fundación Infancia y Aprendizaje.

1992. I Conference for Socio Cultural Research. Called by the Society for Sociocultural Studies and organized by Infancia y Aprendizaje, Universidad Complutense and Fundació La Caixa. Held in Madrid, 15-18 September.

1992. The socio-historical approach in culture and education. Workshop organized by CIDE- Ministerio de Educación y Ciencia [Center for Educational Research and Documentation, Spanish Ministry of Education and Science], Universidad Nacional de Educación a Distancia, Fundación “la Caixa, Universidad Complutense and the Society for Socio-Cultural Studies. Madrid: Facultad de Psicología, UNED, 12 February.

1995- 2001. Ph. D. Program “Comunicación, Cultura y Educación: Una perspectiva histórico-cultural” [Communication, Culture and Education: A cultural historical perspective], in the Universidad de Salamanca, with the collaboration of Fundación Infancia y Aprendizaje.

1994. Socio-Cultural Research News, 1 (1, 2, 3-4).

1996. IInd Conference for Socio Cultural Research. Called by the Society for Sociocultural Studies and organized by University of Geneva. Geneva, 11-15 September.

2000. III Conference for Sociocultural Studies. Called by the Society for Sociocultural Studies and organized by the Universidad de Campinas, Brasil, 16-20 June.

 
Sitio web realizado por www.codigonexo.com